4 Office alternativ till din iPad

När Office kom för iPad förra månaden var det ett sorglustigt ögonblick. Den upprymdhet över alla löften om en sann tablett produktivitet minskade då appen var lite mer än en dokument visare utan ett Office 365 abonnemang. Men de goda nyheterna är att den långa väntan på en Office lösning för iPad gav upphov till många allt i ett Office program som antingen kostar ett par kronor eller är helt gratis. Även fast ingen tredje part kan ersätta det vanliga Office så kom dessa fyra närmast. Vi har testat dem

Documents to Go Premium (110:-)

Documents to Go har under en lång tid varit en favorit då man ska jobba med Office filer på mobila enheter. I premium versionen av programmet kan man skapa och redigera olika Word, Excel och Powerpoint filer. Ett stort antal molntjänster erbjuds dock till den här appen, bland annat Dropbox, Onedrive, iCloud och många fler.

HopTo (Gratis)

HopTo är en relativt ny allt i ett Office app. Flikgränssnittet känns mer som en webbläsare än en ordbehandlare, med dess visuella galleri av alla dokument gör den till den lättaste Office appen att använda. Det är också den enda appen som tillåter dig att byta mellan olika text dokument sida vid sida. HopTo stöds av de flesta molntjänster, men man kan bara använda en åt gången. Om man ska byta måste man återställa det kopplade moln kontot i inställningarna.

QuickEdit (Gratis)

Appen Office2 HD köptes nyligen av Citrix och fick sedan namnet QuickEdit, men den funkar fortfarande perfekt att använda istället för Word. Som den tidigare appen kan du skapa och redigera olika Office filer. QuickEdit har tyvärr ett väldigt skarp gränssnitt som inte är så grassiöst.  Även QuckEdit erbjuder många molntjänster och kommer även med en GB gratis lagring.

Quick Office (Gratis)
Google köpte Quick Office för ett par år sedan. Appen har inte gått igenom så stora förändringar sedan övergången och är fortfarande den app som ger bäst stöd för att skapa, redigera och visa olika Word dokument. Men av någon konstig anledning har appen inte stöd för olika Google dokument.
Quick Office har helt rent och intuitivt gränssnitt med ett väldigt enkelt verktygsfält överst där alla grundläggande Office funktioner finns. Då Google köpte Quick Office kunde man inte längre använda molntjänster som Dropbox och Evernote då Google tog bort dem, nu kan man endast lagra filer via Google Drive.

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

1 kommentar

  1. TechExpress

    5 september, 2014 at 19:58

    Jag har hört att Apple och IBM ska utveckla sitt eget alternetiv till Microsofts Office paket… Det blir interessant att se om Apples och IBMs paket blir tillräckligt bra för att konkurrera med Office.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *