7 saker marknadsförare vill säga till IT Avdelningen

David Perry, marknadschef vet precis vad som behövs från sin IT avdelning. För att maximera framgången för sina marknadsförningsstrategier behöver han en CIO och ett teknik lag som går utöver konventionella stöd. Han letar en partner som kan hjälpa till att förändra marknadsförning. Tillsammans ska de räkna ut vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Förstå vårat KPI

Många IT chefer lyssnar inte på vad marknadsförarna gör eller hur de mäter framgångar. Sociala medier, viral marknadsföring, kundengagemang är några faktorer som mäter markandsavdelningens effektivitet.

Leverera på analyser

Många pratar om stora analyser men på ett stort antal företag blir uppgifter låsta i flera magasin. Srinivasan säger att Marknadsförare verkligen behöver en integrerad databas. Hon tror det skulle vara mycket enklare om CIO:er skulle kunna erbjuda en integrerad lösning genom försäljning och hur kunder samverkar med företaget på sociala medier.

Guide min teknologi spenderar…

Inom år 2017 kommer CMO spendera mer pengar på IT än vad CIOs kommer att göra, det säger Garter. Trots det här vill inte markandsförare investerare i vakuum. CMO vill att IT ska ta med sig sin tekniska expertis, kundskap som de redan har för att hjälpa till marknadsförarna att göra deras bästa investeringsbeslut

… men låt mig köra mitt egna system 

Marknadsförare vill ha hjälp med beslut då de ska köpa någonting men så fort allt funkar som det ska vill de ha mer kontroll över hela systemet. Marknadsförning måste förstå helheten av kundupplevesen säger Kevin Cochrane. Han säger också att han behöver nya affärsmöjligheter och måste ha fullständig kontroll över innovationssystem

Lossa handfängslen, snälla

Rossanna Wang försökte nyligen att dela med sig av ett antal filer med ett läkemedelsföretag som sammarbetar med hennes nuvarande arbetsgivare. Men IT avdelningen på företaget ansåg det som ett brott mot säkerheten. Hon säger att det är den här typen av grejer som begränsar möjligheten till marknadsförning. Wang som arbetat som marknadschef för ett stort antal företag tycker att man måste lossa lite på handfängslen.

Lär oss hur man dyker djupt

Monroe, marknadschef på NineSigma vet att hennes personal kan få ut mer av deras marknadssystem men de behöver hjälp att få fram det.  ”Vi måste bygga upp våra färdigheter och vara en DYI operation”, anser hon. Monroe behöver hennes anställda att kunna ge hon vad de behöver, snabbt. Att vänta på en från IT tar alldeles för lång tid, det blir effektivare om hennes anställda blir teknisk kunniga.

Hjälp oss möta våra kunder oavsett vart de är

Under en lång tid fokuserade marknasförarna endast på att uteslutande på utgående meddelanden, att nå ut till befintliga kunder. Men sociala medier har gjort det arbetet allt mer interaktivt. Inte bara måste man vara uppmärksam på utgående och inkommande meddelande, det måste även ske i realtid. David Perry hoppas på att IT avdelningen ska lära sig att nå ut till en specifik målgrupp. I ett stort antal företag idag sköter marknadsförarna all kundinteraktion, mail och sociala medier.

 

 

Anonym insändare från våra läsare.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *