Alla företag bör ha en bra hemsida.

Tack vare internet har marknadsföring och försäljning i allmänhet förändrats totalt. Man har fortfarande behov av traditionell reklam, i tidningar och med flygblad till exempel, men det behövs så mycket mer idag. Ett företag som inte har en hemsida existerar i princip inte i mångas uppfattning.

Faktum är att mycket få företag idag inte har en hemsida. Hur bra den är kan variera, men de flesta har insett vikten av att synas på nätet. Men en dålig hemsida kan skada företagets rykte, folk resonerar att om man inte bryr sig om sin sajt så kanske man också är slarvig med jobbet. Därför bör man lägga ner en del tid och energi på att få upp en snygg hemsida.

När en person funderar på vilket företag de ska välja för ett visst uppdrag eller produkt så går de ofta till internet för att kolla upp vad som finns. Man vill kunna läsa om företaget, vem som jobbar där och vad de har att erbjuda. I tillägg är det många som också kontrollerar eventuella referenser, nöjda kunder är bästa reklamen. Med andra ord kan en hemsida ge folk en känsla av vem man är och hur man arbetar. Det är därför ett mycket bra sätt att skaffa nya kunder.

En viktig del av att få kunderna att stanna kvar på hemsidan och eventuellt boka eller köpa något, är hur snabbt den laddar. Undersökningar visar att cirka en fjärdedel av alla besökare går vidare någon annanstans efter bara några sekunders fördröjning. För att motarbeta detta bör man till att börja med se över sina bilder. Man kan använda ett fotoredigeringsprogram och komprimera bilderna så de inte tar upp för stor plats.

När man bygger upp sin hemsida ska man också tänka på sökmotorerna, typ Google. De kan hjälpa ett företag att synas på nätet, genom att ge det en bra position i sökresultaten. För att åstadkomma detta bör man optimisera sin sida för sökmotorerna. Både text och bilder är viktiga och här kan man inkludera de ord eller fraser som folk söker på. En hemsida som uppdateras och där man ständigt redigerar och fixar, prioriteras också. Underhåll är därför mycket viktigt. Samtidigt ska man komma ihåg att det är verkliga människor man riktar sig till. Sidan ska vara lätt att använda och kontaktinformationen tydlig och uppdaterad. När alla länkar fungerar och sidan är presentabel kommer kunderna att vilja stanna kvar.

 

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *