Driva e-handel

Driva-webshop.se

Att på egen hand starta upp, driva och utveckla en webbshop är idag ett relativt vanligt förekommande fenomen, och det är ingen tvekan om att detta är en mycket populär trend för den som antingen vill bi sin egen chef eller generera en stabil inkomst genom ett eget varumärke. Faktum är att e-handelsmarknaden är så pass lukrativ som den idag är beror mångt och mycket på den breda marknaden som öppnas upp då man väljer att sälja saker digitalt över Internet – det är upp till varje enskild e-handelsföretagare om de ska rikta in sig på en väldigt specifik målgrupp eller kanske rent av göra tvärt om och öppna upp för en så bred kundkrets som bara möjligt. En webbshop på Internet skapar också förutsättningar för samarbeten mellan olika branscher och distributörer, ibland även andra försäljare, med syftet att marknadsföra respektives verksamheter och produkter. Gemensamt kan du alltså gå samman med andra för att erbjuda dina slutkunder exklusiva och uppseendeväckande erbjudanden! Naturligtvis kan det dock vara svårt att för den som nyligen startat upp sin verksamhet att finna denna typen av samarbeten. Ett tips är då att höra av sig till exempelvis till tillverkaren vars produkter man säljer eller eventuellt ta kontakt med någon mer erfaren person inom e-handel, som då naturligtvis inte är en direkt konkurrent till din egen verksamhet.

En del kombinerar sin affärsmodell med att sälja sina produkter både via Internet och i antingen butik eller på till exempel marknader – men faktum är att om du är ute efter att verkligen göra någon förtjänst på det du säljer är det faktiskt att rekommendera att hålla den fysiska försäljningen till ett minimum och istället försöka driva så mycket av kunderna som möjligt till din webbshop. Detta då du dels inte behöver vara närvarande för att ta emot beställningar och hantera köp och på så sätt sparar värdefull tid, dessutom är det större chans att dina produkter sprider sig vidare via till exempel sociala medier och liknande.

Vår syster site driva-webshop.se har extremt bra guider på hur man kommer igång med en webshop och hur man driver den. Dessutom tipsar dom om olika sätt hur du kan öka dina affärer och öka mängden kunder du får genom smarta tekniker som sociala medier och mycket mer.

För alla e-handelsföretagare, nystartade som erfarna, gäller det att ha ett tydligt mål och en riktning med verksamheten. Ibland kallar man detta för en affärsplan eller strategi. Se till att verkligen på förhand rannsaka dig själv och ta reda på vilka dina mål med arbetet är. Det kan vara allt ifrån att lyckas med att sälja egentillverkade smycken i mindre skala, till att tjäna en ordentlig månadslön på att agera återförsäljare av exklusiva varor eller genom ett annorlunda sortiment. Tack vare att det finns så väldigt många som redan erbjuder i stort sett allt i någon form på Internet är det av yttersta vikt att man hittar en egen vinkel på sin nisch för att kunna konkurrera om marknadsandelarna.

Den tekniska lösningen är förstås väldigt viktig, den e-handelsplattform du väljer måste vara enkel att administrera och ha kapacitet för fortsatt utveckling. Att börja med ett system för att längre fram byta till ett annat är oftast en väldigt kostsam process, både i tid och pengar. Är du osäker kan du dock alltid med fördel börja din e-handelskarriär med ett gratisverktyg för att sedan övergå till ett betalsystem när du bestämt dig för att satsa på riktigt. Ett annat misstag många gör är att missbedöma tidsåtgången för att driva en e-handel, då det tar mer tid än många till en början tror. Det gäller att konstant hålla sin marknadsföring aktuell, se till att de befintliga kunderna är nöjda, hantera returvaror och frakt samt mycket mer. Med tiden kommer erfarenheten att vara en god hjälp på vägen, men initialt kan det kännas ganska överväldigande. Från det att man startat sin webbshop beräknas det i allmänhet ta omkring tre månader upp till ett halvår innan verksamheten kan utnyttjas med full potential vad gäller betalsystem, marknadsföring och kundkrets. En e-handel kräver alltså precis lika mycket arbete som en vanlig affär för att vara framgångsrik, så se till att du är beredd att lägga ner tiden som krävs!

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *