Facebook lanserar Audience Insights

Audience Insights

Facebook lanserar Audience Insights, ett verktyg för marknadsföring som erbjuder trender runt nuvarande och potentiella kunder

Facebook har idag lanserat ett nytt verktyg för marknadsföring som kallas för Facebook Audience Insights (ung. Offentlig Insyn), som är tillgänglig inom Ads Manager för alla användare i USA idag och sprider sig globalt ”inom de kommande månaderna.” Som namnet föreslår så kommer det här verktyget att tillåta annonsörerna att samla ihop kundinformation om sina målgrupper.

Tanken är att annonsörerna ska kunna se trender bland sina nuvarande och potetiella kunder på Facebook, så att de kan skräddarsy sina annonser baserat på vad funktionen visar. Verktyget ger insikt om dessa olika kategorier:

– Befolkningsinformation. Ålder och kön, livsstil, utbildning, relationer, jobb och storleken på hushållet.

– Gilla: Toppsidorna som folk gillar i olika kategorier, till exempel kvinnokläder eller sport.

– Plats och språk: Var folk bor och vilka språk de talar.

– Facebook användande: Hur ofta folk i målgruppen loggar in på Facebook och vilka enheter de använder.

– Shopping Aktivitet: Tidigare sätt att handla (online eller offline).

Den här informationen visas för tre olika grupper av människor: den vanliga Facebook publiken, folk som hör ihop med en speciell sida eller händelse, och en marknadsförares nuvarande kunder (som man kan samla genom att använda Custom Audicences). Facebook lovar att denna insikt visas på ett sätt som respekterar folks integritet och privatliv på ett säkert sätt.

Det här låter ungefär som Page Insights, men Facebook förklarar att Audience Insight är annorlunda eftersom det ser på trender på det sociala nätverket. Page Insights ser på hur man agerar på en given sida (gilla, kommentarer, dela med, och så vidare)

Facebook visar ett exempel på hur man kan använda detta verktyg: ett lyxmärke för kvinnors mode vill upplysa om de produkter de säljer i sin butik. En marknadsförare använder Audience Insights för att se hur många Facebook användare som bor i närheten av butikerna, deras intressen, hur de har handlat tidigare och hur de brukar handla (online eller offline).

Detta verktyg kan ge all denna information på ett samlat och anonymt sätt. Så här förklarar företaget hur systemet fungerar:

Vi byggde Audience Insights med privatliv i åtanke. Det visar upp den samlade information som folk redan delat med sig på Facebook, tillsammans med information från pålitliga tredje parter- som Axciom- genom vår partner kategori målgrupp. Som Page Insights, visar Audience Insights informatiom om olika grupper av människor utan att man behöver dela med sig individuell information inom gruppen.

Det här bör göra annonsörer ivriga, men en del användare är oroliga att Facebook kommer att göra ett misstag och släppa ut personlig information.

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *