Facebook tar itu med falska rubriker

Facebook

Många av Facebooks användare har klagat på det faktum att flera av nyhetsrubrikerna som verkar intressanta i själva verket leder till sajter som inte har något djupare innehåll. Man talar om click-bait- där man lägger ut en intressant titel som bete men egentligen inte har mycket att erbjuda. Nu har Facebook bestämt sig för att det är dags att lyssna på användarna och göra något åt dessa sajter.

Det är bekvämt att kunna ha nyheter och intressanta artiklar komma upp på Facebook, många tillbringar trots allt en stor del av sin dag på denna sajt. Så för att komma underfund med vilka sajter som inte har mycket att ge användarna, och som ingen tycker om, ser man på hur lång tid en person stannar kvar där efter att man klickat sig igenom. Några minuter, eller längre, är en antydan om att det kanske finns något man faktiskt vill läsa igenom här, men om man genast tar sig någon annanstans är det troligtvis fråga om ett bete.

Ett annat sätt som Facebook kan veta om man tycker om något är hur man delar med sig av informationen . Vanligtvis förmedlar man intressanta nyheter och sajter till kompisarna, speciellt när man redan är på ett socialt nätverk. Om man inte skickar vidare något drar Facebook slutsatsen att det inte var värt särskilt mycket.

Många av de företag som använder Facebook för att marknadsföra sina spammiga sidor är mycket bra på att få folk att klicka på deras länkar. Detta i sin tur leder tyvärr till att de hamnar allt högre upp i nyhetslistan. På Twitter har man Saved You A Click som tyder alla de konstiga rubriker och annat man får på sin nyhetslista så man slipper klicka på dem för att se att det är skräp. Tyvärr hamnar även en del längre, och intressantare, artiklar i papperskorgen på grund av detta konto.

Facebook räknar med att de sidor som håller på med click-bait, lägger upp en fångande titel och sedan inte följer upp med en intressant artikel, kommer att märka en nedgång i antal klick de får den kommande framtiden. De hoppas nog på det eftersom det är vad Facebooks användare har bett om. Man vill kunna läsa intressanta nyheter i fred utan att behöva klicka hit och dit av misstag.

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *