Hur du kan optimera rabatter för att öka din säljvolym?

optimera rabatter

Rabatter fungerar. Alla tycker om dem. Kunderna upplever att de sparar pengar, försäljarna ökar sin försäljning. Alla är glada.

Vill du ha kvantitativa bevis? Endast fyra månader efter att Coupon Pop lanserade marknadsföringsverktyg, är det redan ansvarig för 20 procent av försäljningen till återförsäljare. Återförsäljare samlar på sig eposter, fans och efterföljare, kunder har mer att göra med butiker och besöker 2.5 gånger fler sidor när de ser på vad de ska använda sin kupong för, och försäljningen ökar.

Men det är inte vi som står i fokus idag. All fokus är på dig och hur du kan optimera rabatten du ger till dina klienter.

Företag är alltid nyfikna när det handlar om kuponger: Vad är den rätta nivån för rabatter? Kommer en större rabatt att leda till ökad försäljning?

Förnuftet säger Ja! Man skulle kunna tro att eftersom kunderna älskar rabatter så ju större desto bättre.

I verkligheten är svaret- Nej! Tack vare professor Dan Ariely och hans studier, vet vi att folk inte alltid är förnuftiga och att nu, tack vare den följande omfattande data analysen, kan vi se exakt när rabatterna inte fungerar.

Så, hur kan du optimera rabatter för att öka din försäljning?

Bakgrund 

Genom att använda statistik från Coupon Pop verktyg, såg vi på hur 10 miljoner kunder uppträdde under en månad och hur de reagerade på olika rabattnivåer.

Vi kontrollerade de följande kategorierna:

image1

 

Vi såg på dessa länder:

image2

 

Vi grupperade kunderna och försäljningen enligt hur stor rabatt som erbjöds av återförsäljare.

Sedan delade vi upp försäljningen i varje grupp i antal besökare som såg reklamen för varje grupp; vi sållade sedan ut de extrema värdena för att vara säker på att ingen av storsäljarna, de som tjänar 40-80 000 USD i veckan genom vårt verktyg, inte skulle påverka den data som samlades upp från andra SMBer.

Vårt mål var att se vilken rabattprocent som var mest effektiv- det vill säga vilken procent hade det bästa förhållandet mellan besökare och försäljning? För att kunna se detta räknade vi ut hur mycket man hade sålt per 1 000 besökare.

Den bästa rabattnivån

Trots att 10 procent rabatt hade ett bättre förhållande till besökarna än 5 procent, när rabatten gick upp blev förhållandet faktiskt sämre. Istället för att gå upp, som man skulle kunna förvänta sig, gick faktiskt förhållandet mellan besökare-försäljning ner, det vill säga att ju större rabatten var, desto mindre såldes per besökare.

Som man tydligt kan se i grafen här nedan, en 10 procents rabattnivå är helt klart en avgörande nivå- en högre rabatt leder till lägre försäljning!

Graf på procentsatser

 

Varför? Prof.Ariely kan troligtvis förklara det genom att säga att kunderna inte uppskattar en produkt lika mycket när det är en större rabatt, eller att de uppfattar att handlaren fortfarande har en stor vinstmarginal och därför kan ge en större rabatt. Vilket som, vi testade inte anledningarna och psykologin bakom våra slutsatser, men vi gjorde en omfattande analys för att uppnå dem.

Vi var skeptiska eftersom resultaten var överraskande. Därför ville vi vara säkra på att ingenting påverkade våra resultat.

Vi gick därför tillbaka till Excel för att kontrollera om den idealiska rabattprocenten förändrades enligt produkternas priser. Kärnpunkten är att:

– produkter upp till 1000 kr: 10 procent är verkligen den bästa nivån.

– produkter mellan 1000kr och 2000kr: Den bästa nivån går upp lite till 15 procent- men den går inte upp mer än det.

– produkter över 2000kr: Den bästa nivån går faktiskt ner. Handlare bör hålla sig till 5 procents rabatt. Till och med 10 procent är för mycket.

Så se vilken priskategori dina varor hamnar i och testa rabattnivåerna i din egen butik nästa gång som du kör en kampanj. Vi vill gärna höra om dina resultat, lämna gärna en kommentar eller fråga här nedan! Vill du få hjälp med att sätta upp detta på din hemsida? Tveka inte kontakta oss vi hjälper dig med allt!

 

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *