Instagram blir enklare för företag

Instagram

Instagram är inte kända för sina många annonser. Faktum är att de bara är tillåtna i USA och det är bara några få företag som man bjudit in att annonsera. Facebook, som äger Instagram, har med flit tagit det långsamt, för att inte skrämma bort användare. Man kan se att annonserna är annorlunda från det vanliga innehållet på två sätt. Dels har man en liten ruta i det övre högra hörnan, som man kan klicka på för att få veta mer om annonser på det sociala nätverket. Sedan finns det också möjlighet att klicka på det nedre, högra hörnet för att gömma fotot eller videon och för att ge en kommentar.

Nu har man dock pålyst att man kommer att släppa tre nya företagsverktgy för att hjälpa olika märken att bygga upp efterföljare på det sociala nätverket, nämligen Account insights, Ad insights och Ad staging. Det hela kommer att komma ut under de kommande veckorna och månaderna, men Instagram vill inte uppge några detaljer om vare sig tid eller marknad.

Det hela är som svar på efterfrågan olika märken kommit fram med. Man vill veta hur användarna reagerar och agerar på med deras foton och filmer. Dessa verktyg kommer att göra det möjligt för märken att följa upp reaktioner till sina inlägg och kampanjer, samt visa vilken tid på dygnet som är bäst för att lägga upp ett foto eller en video.

De tre delarna fungerar på följande sätt:

– Account insight hjälper företagen att se hur man ökar folks kännedom om märken och hur de uppmärksammas på Instagram genom impressions, reach, and engagement.

– Ad insigths visar hur de betalda kampanjerna fungerar och man kan analysera hur varje annons når ut till den ämnade måltavlan

– Ad staging gör att annonsörerna och deras kreativa grupp kan förhandstitta, spara och samarbeta om annonskreativitet för kommande kampanjer

Först kommer dessa verktyg att ges till de som redan annonserar på Instagram. Företaget planerar sedan att se på det respons de får för att senare under året kunna släppa dem till en vidare publik.

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *