Nybörjarguide till SEO

Sedan jag började jobba med marknadsföring för några år sedan har mitt huvud fyllts av förkortningar. Nu är det helt normalt för mig att tala om KPI, PPC, TOFU, BOFU och FOMO- som en burk alfabetssoppa.

Men hittills har SEO varit den förkortning som folk pratar om mest, Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering. Många har svårt att riktigt greppa den här aspekten av online marknadsföring.

I den här artikeln kommer vi att bryta ner det till nybörjarnivå- vad SEO är, hur det fungerar, vilka faktorer påverkar sök och vilka förändringar du kan göra redan idag för att förbättra din sökmotoroptimering.

Vad är SEO?

Om du någonsin sökt efter något på nätet (och det har de flesta av oss) så vet du redan mer om SEO än du tror. Tänk efter hur det fungerar: Du skriver in ett ord eller mening i en sökmotor som Google (den största sökmotoren, och den som vi kommer att tala om i denna artikeln) som beskriver vad du letar efter.

Google sökning

Sedan väljer du ut det resultat som verkar bäst eller mest lämpligt för ditt sök, från en resultatlista som ser ut ungefär så här.

Google sökresultat

Men det finns en del olika aspekter under ytan av varje sök. Låt oss säga att vår sök är för gymnastikskor.

– Du vill hitta de skor du vill köpa (så du kan vara cool/spela boll/etc)

– Din sökmotor vill ge dig de bästa, mest lämpliga resultat (så att du kommer tillbaka)

– Alla företag som säljer gymnastikskor- vare sig det är online eller i en vanlig butik- vill vara det första resultatet du ser när du söker (så att de kan sälja fler gymnastikskor)

Att få alla dessa önskningar att stämma överens är vad sökmotoroptimering handlar om. Professionella SEOare använder en rad olika strategier för att få en webbsida att komma högre upp i din resultatslista och därmed göra det mer troligt att du klickar på dem för att hitta vad du letar efter.

SEO är viktigt för många företag för om folk hittar fram till dig via ett webbsök och finner vad de är ute efter kommer du att få massor av nya webbesökare som kan hjälpa dig att tjäna pengar. Om folk å andra sidan inte hittar dig i ett webbsök, så kommer du att förlora en chans- plus att de kanske hittar din konkurrent istället.

Vilka faktorer påverkar ett sök?

När du skriver in något i en Google sökruta, är det mycket som händer under motorhuven. Google tar hänsyn till 200 olika faktorer som bidrar till att få fram ett resultat för varje sök. Ingen känner till alla faktorerna, men det är många gissningar- vilket innebär att det finns många olika sätt för optimering.

Man får en liten inblick i processen genom Googles utmärkta Inside Search interactive resource:

Google sökalgoritmer

Låt oss se lite närmare på några av de större faktorerna som vi vet att Google tar hänsyn till när de ser på ditt sök.

1. Din fråga

Det första som Google gör är att försöka få en överblick av vad det är du frågar efter i ditt sök. Det använder en teknologi som kallas för Knowledge Graph för att bättre förstå vad du letar efter, och om de bäst kan tillfredsställa detta med en definition, en lista, en karta eller något annat.

Du kanske har märkt hur Google gissar slutet på ditt sök medan du fortfarande skriver och även fixar felstavningar automatiskt.

Den försöker också på andra sätt att ge dig vad du vill ha snabbt. Om du, till exempel, skriver in ”timer 30 minuter” i Google, så kommer den att skapa en timer för dig som tickar direkt från när du skrev in söket istället för att du ska behöva klicka på en online timer.

Google timmer

Om du vill kontrollera ett flyg som du ska ta medan du har loggat in till Google med din gmail-adress, kommer Google att leta igenom din epost för att ge dig en uppdatering av ditt flyg.

Google flygresultat

Sökmotorer ser hela tiden efter nya och bättre sätt att snabbare och mer exakt kunna förutsäga vad vi letar efter och vad vi behöver.

2. Din position

En sökmotor tar inte bara hänsyn till vad du frågar om, men också var du frågar från. När jag, till exempel, skriver in ett sök om ”pizza” i Google, så tänker den efter lite och drar slutsatsen att jag hellre vill ha en lista på pizzerior i närheten av mig än en Wikipedia artikel om pizzans historia.

Google restauranger nära dig

Detta betyder att lokala firmor måste se till att arbeta på sin SEO marknadsföring för att synas lokalt, vilket bland annat innebär att optimera sina Google Places sidor.

3. Vem skapade det

Google föredrar att belöna riktiga personer som skriver ett bra innehåll. Ett sätt att göra detta är genom Google Authorship som ger en speciell plats för skribenter som har kontrollerats genom Google+. Du kan identifiera en kontrollerad skribent genom det lilla fotot som är bredvid deras innehåll i ett sökresultat.

Google författarskap

4. Dina vänner

En annan sak som sökmotorerna mer och mer tar i beaktande är varje persons sociala nätverk. Du hittar lätt det du vill ha med detta ”sociala sök”- som restaurangrecensioner, bloggar, foton och mycket mer- som  har postats av dina vänner och bekanta i dina ”sociala kretsar”.

I det här söket kan du se hur Google har tagit fram ett resultat speciellt för mig eftersom Max Minzer, som jag har kontakt med på Google+, har delat med sig av det.

Google+ vänner

5. Hur det spreds.

Förutom att de använder individens sociala nätverk för att ge personliga resultat, använder sökmotorerna social aktivitet som en signal för att kunna avgöra kvaliteten på innehållet.

Detta betyder att social aktivitet, som att gilla på Facebook och Google+, troligtvis spelar en roll i hur Google väljer vilka resultat de ska visa för varje sök.

Så här förklarar Searchmetrics det hela i sin studie om rankfaktorer:

URLar som rankar väl har ett stort nummer av likes, har delats med andra, är twittrade och plussade, och speciella URLar som ligger på toppen av sökresultat har väldigt många sociala signaler. Detta betyder å den ena sidan att aktivitet på sociala nätverk fortsätter att öka, och å andra sidan betyder det att innehåll som delas, mer och mer hänger ihop med bra rankning.

Detta låter vettigt eftersom sociala media allt mer är ett sätt för att hitta webbsidor och information. Antal personer som använder sig av sociala medier ökade med 7% från 2011 till 2012- faktum är att de som använder sig av sociala medier för att hitta webbsajter ökar mer än de som använder sig av sökmotorer, enligt data från Forrester Research.

Påverkan av sociala medier i Google

6. Din enhet

Till sist är det viktigt för sökmotorerna att veta om du är på en dator, en platta eller en mobiltelefon när de förbereder sökresultaten.

Tänk på hur dina behov kan vara olika beroende på vilken enhet du använder. Om du sitter vid en laptop behöver du förmodligen information för att läsa när du har tid. På telefonen behöver du däremot troligtvis ett telefonnummer med en gång, eller ett snabbt sätt att jämföra priser.

SEO på mobilen

Sök från mobilen kräver ett annorlunda resultat för en annan sorts sök. När man lägger ihop alla dessa faktorer förstår man att mitt sökmotorsresultat på en specifik fråga kan se helt annorlunda ut än ditt, eftersom det beror på saker som vem vi känner, var vi är och vilken typ av enhet vi söker på.

Men vad gör egentligen en SEO?

Förutom att förstå och studera de många faktorer som påverkar sökresultat, vad gör  egentligen en SEO?

Trots att alla SEO delar samma mål- att hjälpa en webbsida att hittas av fler personer, på ett lättare sätt- kan vägen dit variera ganska mycket.

Men det finns några vanliga metoder som du kommer att höra om när det kommer till sökmotoroptimering. En SEO:

Optmimerar sajten.

Den första delen av en solid SEO strategi fokuserar på den tekniska biten av en webbsida. Eftersom Google vanligtvis hittar information om en webbsida genom att söka igenom den, är det ofta SEOs jobb att se till att det är lätt för Google att hitta och genomsöka sajten. Den här bilden från DataDial fokuserar på sajtuppbyggnad.

Sidstruktur för SEO

Det här betyder att man kan göra många olika saker för att optimera själva sajten, som till exempel försäkra sig om att sajten har en sajtkarta som Google kan hitta, se till att den öppnar snabbt, samt att analysera sajtens utseende och arkitektur för att vara säker på att den fungerar väl för användarna. Många SEO gör en teknisk revisering för att att se vilka problem eller frågetecken som finns med sajten.

Forskar på och optimerar nyckelord

Nyckeord är de ord du skriver in i en sökmotor för att hitta det du letar efter. Om vi återvänder till vårt exempel med gymnastikskor, ett företag som säljer skor kan vilja vara kända för nyckelord som har att göra med skor, till exempel ”tennisskor” och ”friidrottsskor” men även speciella märken som Nike eller Reebok.

SEOare utför nyckelordssök för att bestämma vilka nyckelord som är bäst för en sajt. Sedan ser de till att använda dessa nyckelord tillräckligt många gånger och på rätt ställe, denna process kallas för nyckelordsoptimering. Den här grafen från DataDial är en bra grund för nyckelord.

Nyckelord viktigt för SEO

Bygger länkar

Innan sökmotorer typ Google hade alla dessa fina sätt att ge ett personligt sökresultat baserat på dina vänner och din geografiska position, använde de ett huvudelement för att bestämma vad som var det bästa på nätet: länkar.

När en välrenommerad, pålitlig webbsida länkar till din sajt skickar detta en signal till Google att du har bra bekanta. Om detta sker tillräckligt ofta, med en rad pålitliga webbsidor av hög kvalitet, kommer Google att tyda detta som att du är en pålitlig webbsida med hög kvalitet- vilket i sin tur troligtvis leder till att fler sökare kommer att se din sajt.

Det här betyder att en SEO använder mycket tid på att få länkar genom en process som kallas för länkbyggnad. Det finns många olika taktiker för att bygga länkar- man kan helt enkelt be om dem, eller skriva en gästblogg, till exempel. Återigen bryter DataDial ner det på ett lättförståeligt sätt.

Länkar till din hemsida för bättre SEO

Hjälper till att skapa innehåll (som bygger länkar)

Ett av de bästa sätten idag att få länkar är genom att skapa ett fantastiskt innehåll. Vare sig det är en video, ett blogginlägg, ett verktyg, eller något annat, fantastiskt innehåll drar till sig länkar på ett naturligt sätt när folk besöker den, delar med sig, och pratar om den. Den här grafen från Top Rank förklarar det på ett bra sätt.

Graf som visar SEO

När du sätter ihop alla huvudelement för en SEO strategi ser det ut ungefär så här:

Sammanfattning av SEO

Mer information om SEO

Om du vill lära dig ännu mer om SEO finns dessa bra, djupgående resurser:

– Googles Inuti Sök på Google

– Moz Beginner’s Guide to SEO

Vi har också två inlägg som kan hjälpa er med att förbättra eran SEO:

Hur man marknadsför sin hemsida på sociala medier.

3 sätt att använda infographics för att marknadsföra ditt varumärke

Om du har frågor eller vill ta upp något- lämna gärna en kommentar!

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

8 Comments

  1. Linus Svensson

    11 maj, 2014 at 16:32

    Längtar tills ni publicerar mer om SEO. Gillar verkligen att ni förklarar allt så noga!

    • Jaroslaw Szymczak

      11 maj, 2014 at 19:31

      Vi ska föröka publicera så mycket som möjligt inom ämnet SEO. Väldigt kul att du tyckte om det!

  2. Oskar

    11 maj, 2014 at 18:17

    Tack det hjälper mig väldigt mycket!

  3. Magnus

    11 maj, 2014 at 19:04

    Tack ska implementerar detta på min webbplats.

  4. Malin Henriksson

    11 maj, 2014 at 21:24

    Hej jag driver en mindre blogg och undrar ifall det är värt att köpa SEO-tjänster eller ifall man ska föröka göra det själv? Vad rekommenderar ni?

    • Jaroslaw Szymczak

      11 maj, 2014 at 21:29

      Det är väldigt svårt att säga men ifall du har tillräckligt med kunskap för att kunna ändra det som behövs(Titel, meta-beskrivning,URL och lite annat) så rekommenderar jag att du ska göra det själv. Ifall du väljer att göra det själv så finns vi ifall du stöter på några problem. Vi svarar på dom flesta frågorna.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *