Op5

Op5 monitor system

Det finns många kuggar som ska passa perfekt för att en it-situation ska fungera ordentligt. När något händer kan det ibland vara svårt att spåra problemet och även att åtgärda det. En bra hjälp för att göra allt detta är op5 Monitor, en svensk produkt som nu funnits på marknaden i 10 år. Målsättningen var i starten att skapa ett monitorprogram eller system som var lätt att installera och använda. Fram till dess hade det funnits olika sätt, men det var komplicerat.

Grunden för op5 är en kärna av Nagios, ett monitorsystem som fungerar väl men är mycket krångligt att använda. Runt om lägger man olika plugins och tillägg som gör det hela användarvänligt. Man kan bygga på med olika moduler, beroende på vad det är man vill övervaka. Det finns flera hundra att välja mellan, så man kan täcka det mesta man behöver inom it-miljön. Idag har op5 vuxit till sig och har kunder över hela världen, i 40 olika länder.

Op5 enkelt

Det som hjälpt op5 att utvecklas är det ständiga samarbetet man har med sina kunder. Genom den feedback man får kan man se de svaga punkterna och göra något åt det, eller i alla fall förbättra upplevelsen. Till exempel har man lyckats göra op5 Monitor snabbt att installera och lätt att använda, ge bättre rapporter och mycket mer.

op5 Monitor är idag tillgängligt för it-miljöer av olika storlekar. Från det lilla kontoret till stora nätverk. Med detta system kan man övervaka olika saker. Det kan, till exempel, vara kylrummen i en livsmedelskedja. De behöver hålla en jämn temperatur och systemet kan övervaka detta så det aldrig blir för varmt. Eller så kan man använda en op5 Monitor modul till att logga in på en nätbutik, handla och sedan logga ut. Man kan också programmera dem till att ringa VOIP (ip-samtal). Allt beror på vilket behov man har och vilka moduler man lägger till.

op5 systemet

Vanligtvis används op5 Monitor för att kontrollera och övervaka kombinerade situationer. Den samlar in data och kan skicka denna till en central punkt, där man också kan hämta konfiguration. När något inte fungerar är det lättare att hitta fram till roten av problemet. Det är ganska vanligt att börja med att installera de grundläggande komponenterna för att sedan lägga till fler moduler. Eftersom det i grunden är samma system kan det då lättare upptäcka problem, eftersom de sätter allt i samband med varandra. Man kan med andra ord slappna av ganska ordentligt och lita på att systemet tar hand om det hela.

Supporten är perfekt hos op5. Man hinner knappt ställa en fråga innan man får svar och man får en personlig handläggare vilket gör att det blir enklare att kommunicera eftersom de vet vad du övervakar och känner till dina ärande sedan tidigare.

Vi testade systemet och det var väldigt användarvänligt. Precis som utlovat! Vår första tanke när vi skulle recensera op5 Monitor var att vi installerar det på egen server men det visade sig att ett företag vi hade kontakt med hade det redan installerat för sina system. Dom övervakade en hel server hall vilket gjorde att vi fick en riktigt bra översikt av hur systemet fungerar.

Frågor vi ställde till op5:

Hur många är det som jobbar i supportteamet?

Supporten på op5 befolkas idag av tre till sex personer. Det är helt beroende på hur stor belastningen är.

Hur många supportärenden från ni per vecka?

Under normalt tryck ligger vi kring 80-90 ärenden per vecka. Det vill säga, ärenden som inte kan avslutas direkt i telefon, utan kräver att en ticket skapas för vidare felsökning, alternativt förslag på förbättringar eller ren idé-bollning. Vi snittar på ungefär 15 minuter initial response per ticket.

Hur är det att jobba i op5 supportteam?

Att jobba på op5 Support är kort och gott en fröjd. Enligt vår senaste kundundersökning åtnjuter vi en 98-procentig kundnöjdhet, något vi är väldigt stolta över, och som naturligtvis inspirerar och driver oss till att hålla fortsatt hög kvalité på våra insatser. Arbetsuppgifterna är såväl underhållande som utvecklande och variationen i ärenden gör att ingen dag är den andra lik. Vi arbetar nästan uteslutande med Open Source-produkter, där LAMP-stacken och Nagios utgör stommen, med ett flertal välkända projekt inlänkade för ytterligare funktionalitet. Vi har ett tätt samarbete med utvecklarna, som bokstavligen sitter två meter bort, och vi har även inflytande över hur produkten vidareutvecklas då vi har tekniker som sitter i Product planning Board, samt följer med på utvecklingskonferenser med mera.

Hur funkar utveckligen av op5 Monitor?

Utan att gå i detalj så har vi ett antal ”huvud-källor” som vi kontinuerligt tar input från (utan prioriteringsordning)

– Våra kunder som kör systemet dagligen

– Våra huvudprojekt som vi är engagerade i ex. Nagios, Naemon, Nagvis etc.

– Vår support, både som utifrån spontana RFE’s (request for enhancements) samt rapporterade buggar.

– Vårt ”produktråd” – en intern samling individer som sitter ca 2 ggr per kvartal och hissar och dissar idéer:)

Allt detta går in i vår produktplan. I övrigt vill jag också nämna att vår dev. process är väldigt QA styrd med automatiska tester på allt som vi skriver och checkar ut och in i kodbasen. Vi jobbar 100% i en agil process (devops) med 2-3 veckors interation – allt för att hålla tempo, kvalité och flexibilitet.

Varför ska man välja op5 Monitor istället för andra system?

Vi har som alla andra en himla massa features…. ett par saker som vi får mkt beröm för är:

– Skalbarhet, kanske inte det första man tänker på – men saken är den att vi idag byter en himla massa system från konkurrenter, & väldigt ofta går deras befintliga system ”på knäna” eller inte alls. Anledningen till detta är att många system bygger på en central DB som allt ska in i… det funkar inte i dagen distribuerade miljöer. op5 Monitor bygger från start på den distribuerad arkitektur.

– Enkelhet, så klart subjektivt – men vi får bra kritik för att system är enkelt att arbete med, rapporter, konfiguration, säkerhet etc.

– Universellt, dvs övervaka traps, syslog, snmp, agenter, WMI, IPMI etc. etc i ett och samma verktyg – spar tid och ger en väsentligt bättre om mer ärlig bild av läget

– OpenSource – många av våra kunder känner igen sig i ”backend” och kan dessutom pilla själva, antingen med plugins eller direkt via API’t

Hur många är det som jobbar i supportteamet?

3 personer heltid + back-up om det krävs – sitter i Sverige ca 2 meter från utveckling så det är korta vägar från problem till lösning

Vilka framtidsplaner har ni?

Stora 🙂 Vi fortsätter med fokus på den Nordiska marknaden + expansion i Tyskland (vi öppnade kontor där för drygt ett år sen). Vi tror att den sk ”hybrida” IT kommer vara dominerande framåt i tiden. Så vårt arbete med att förenkla för användaren att sätta upp övervakning på exempelvis virtuella servrar oavsett var eller hur dom är (KVM, VMware, Openstack, Rackspace, Amazon eller i källaren) är det vi investerar mest tid och resurser i. Det är här vi ser det huvudsakliga problemområdet och på detta området är vi bra. Kunderna kommer flytta runt sin IT i dessa miljöer och vi vill vara ett stöd i dessa processer – både innan, under och efter flyttar så de kan se om flytten gav det önskade resultatet.

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *