Vad man bör veta om molntjänster innan man väljer leverantör.

Allt fler väljer att lagra sin information ute på nätet. De flesta företag och organisationer producerar en stor mängd dokument och filer varje dag, och att lagra dem på kontoret kan vara både dyrt och krångligt. Till och med privatpersoner har mycket som de gärna lägger ut på nätet. Men innan man gör detta finns det en del saker man ska vara medveten om.

För det första ska man ta sig tid och tänka efter vad som är viktigast för en personligen, eller för företaget. En del vill ha gott om plats att lagra sin information, andra behöver en molntjänst där de lätt kan komma åt sina dokument. Det gäller att välja rätt leverantör, eftersom alla inte fungerar på samma sätt. I ett försök att reda ut begreppen frågade CIO.com dussin av olika leverantörer vad man ska se efter och fråga innan man registrerar sig. Här är några av svaren man fick.

1. Välj en leverantör som kan garantera säkerhet och backup. Det finns vissa riktlinjer och lagar man bör följa, och här gäller det att vara försiktig. Detta är speciellt viktigt för företag som lagrar sina finanser eller som arbetar inom den offentliga sektorn, eller andra branscher där integritet är grundläggande.

2. Det kan löna sig att välja en leverantör som känner till ens speciella bransch eller inriktning. Naturligtvis finns det bra molntjänster som är stora och allmäna, har bra rykte och som fungerar väl. Men alla har olika behov av lagring, beroende på vad man håller på med. Det är inte det samma om man jobbar med hälsa, media eller inom underhållning, till exempel. Att ha en leverantör som har specialiserat sig på dessa och som vet precis hur man behöver lagra sin data kan göra stor skillnad i vissa fall.

3. Kontrollera och vara insatt i hur stor bandbredd man har. Inte bara i början, när man ofta lägger upp en stor mängd data, men även när man behöver göra back-up eller flytta filer. Det kan ta lång tid, ibland flera dagar att flytta information. Man ska därför ha noga reda på hur stor bandbredd är tillgänglig, vad det kostar och hur lång tid transfer tar, innan man bestämmer sig.

4. Se till att kryptera data innan man laddar upp den. Vanligtvis är det bättre att själv kryptera data istället för att använda sig av leverantörens tjänster, speciellt om det handlar om känsliga och privata dokument.  Även om en provider krypterar datan så innebär det också att de kan dekryptera den.

5. Kontrollera vilken SLA de har. SLA står för Service Level Agreement och innebär vad man får för tjänster. Här ska man se noga vilken form av backup leverantören har, och vad som händer om allt kraschar. Vilka chanser man har att få tillbaka sin information och hur de hanterar en nödsituation. Man hoppas alltid att ingenting ska hända, men den viktiga frågan är hur förberedd leverantören är för alla situationer. En annan sak att se på är hur tillgänglig ens information är medan de uppgraderar eller löser problem.

6. Ha en korrekt uppfattning om kostnaden. Ibland finns det dolda kostnader, till exempel när man går över gränsen för den bandbredd som är inkluderad i månadshyran. Man bör därför räkna på hur mycket det kan bli totalt och se vilken lösning som fungerar bäst. En leverantör som har en låg månadskostnad kan i längden bli den dyraste, allt beror på de kostnader som finns runt omkring.

7. Köp inte mer molnplats än vad som behövs. Det kan vara lockande att binda sig för en längre period om man ser en billig leverantör. Men i längden kan det bli dyrare, eftersom priserna hittills har fallit med över 20 procent om året. Det är ganska lätt att gå upp ett steg om ens företag växer, vilket man alltid hoppas på. En del leverantörer har en prisplan som tillåter en att växa, och man betalar inte för mer än vad man använder.

8. Se på hur fort man kan få tillbaka sin information och hur mycket det kostar. En del leverantörer har ett mycket bra pris när man lägger upp sin data, som backup, men det kostar mer när man behöver få det tillbaka. Recovery är viktigt för de flesta, det händer alltid något som gör att man måste gå tillbaka till informationen. Man vill minimera förluster och nertid, så det är viktigt att veta hur fort man kan få tillbaka sin information och med vilken metod.

9. Ha alltid en backuplösning. Molnleverantören kan försvinna eller man väljer att flytta sin information någon annanstans. För att detta ska gå så smidigt som möjligt bör man ha en plan redan innan man sätter igång.

Innan man väljer leverantör bör man se på deras referenser och även fråga dem/sig själv de följande frågorna:

– Hur länge har leverantören funnits?

– Var har de sina servrar? En del föreslår att lagra data på olika ställen i världen, så man är mer skyddad mot lokala katastrofer.

– Vilken form av säkerhet har de?  Har de haft en säkerhetskontroll nyligen, det senaste året, och vill de dela med sig av resultatet?

– Hur kommer de att hantera nödsituationer samt ersätta företaget vid förlust eller stöld? Kan de ge skriftliga garantier för detta?

Jag har goda erfarenheter av att designa moderna och användarvänliga hemsidor med hjälp av HTML5 och CSS3. Jag anpassar hemsidor för olika plattformar T.ex. mobiler och surfplattor, för att kunna tillfredsställa alla användare. Jag använder mig även av jQuery vilket gör hemsidorna mer responsiva, interaktiva och användarvänliga. Dessutom har jag väldigt mycket erfarenhet med dynamiska webbsystem och hantering av MySQL databaser med PHP.
Privacy Policy